تبلیغات
مطالعات ارتباطی - خلاصه ای از تئوری جریان دو مرحله ای ارتباط
 
مطالعات ارتباطی

فرضیه جریان دو مرحله ای ارتباط نخست توسط پاول لازارسفلد، برنارد برلسون و هیزل گادت در مطالعه ای تحت عنوان «انتخاب مردم» در سال 1944، به بررسی فرآیند تصمیم گیری رأی دهندگان در جریان رقابتهای انتخابات ریاست جمهوری پرداخت. این محققان انتظار داشتند به نتایجی که حاکی از یک پشتوانه کاربردی نسبت به تاثیر مستقیم پیامهای وسایل ارتباط جمعی بر رفتار انتخاباتی مخاطبان بود دست یابند. آنها نسبت به یافته های خود شگفت زده شدند، زیرا آنها دریافتند که ارتباطات و تعاملات غیررسمی که بسیار بیشتر از قرار گرفتن افراد در معرض پیامهای وسایل ارتباط جمعی همچون رادیو و روزنامه است، بعنوان منابع تأثیرگذارتر بر رفتار انتخاباتی رأی دهندگان محسوب می شوند. با اتکا به این داده ها، کاتز و لازارسفلد نظریه جریان دو مرحله ای ارتباطات را در حوزه ارتباط جمعی بسط و گسترش دادند.

 

این تئوری مدعی است انتقال اطلاعات از رسانه ها در دو مرحله مجزا صورت می پذیرد. نخست رهبران افکار، که توجه بیشتری به رسانه های جمعی و پیامهای دریافتی از آنها دارند. رهبران افکار در انتقال پیامهایشان، محتوای واقعی رسانه ها را با تفاسیر خود نسبت به آنها ترکیب می کنند. اصطلاح پیروان، اشاره به بخش دیگری از فرآیند مداخله گر میان پیام مستقیم رسانه ها و واکنش نهایی مخاطب نسبت به پیام دارد. رهبران افکار در تغییر نظر و رفتار افراد نسبتاً با نفوذ هستند و تقریباً مشابه افرادی هستند که بر آنها تأثیر می گذارند. تئوری جریان دو مرحله ای، درک ما را نسبت به چگونگی اثرگذاری وسایل ارتباط جمعی در تصمیم گیری رشد می دهد. توانایی ما را در پیش بینی اثرگذاری پیامهای رسانه ها بر رفتار مخاطب اصلاح می کند و همچنین در توضیح اینکه چرا برخی رقابتهای رسانه ای خاص در تغییر رفتارهای مخاطبان به نتیجه نمی رسند ما را یاری می کنند. جریان چند مرحله ای ارتباط یا تئوری اشاعه نوآوری جایگزین جریان دو مرحله ای ارتباط گردیده است.

مدل مفهومی:

 

 

منبع:

http://www.utwente.nl/cw/theorieenoverzicht/Theory%20Clusters/Mass%20Media/Two_Step_Flow_Theory-1.doc





نوع مطلب : نظریات ارتباط جمعی، 
برچسب ها : ارتباطات اجتماعی، نظریات ارتباط جمعی، جامعه شبكه ای،
لینک های مرتبط : TWO STEP FLOW THEORY،
سه شنبه 24 اردیبهشت 1392 12:09 ب.ظ
سلام
پس باید با این هم موافق بود وقتی دو مرحله ای اطلاعات ایجاد میشه 1 قدرت رسانه 2 قدرت سانسور 3 تغییر افکار عمومی در جهت اهداف صاحبان قدرت رو هم قبول کرد <
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :