تبلیغات
مطالعات ارتباطی - زیرساختهای جدید برای جامعه (قسمت دوم)
 
مطالعات ارتباطی

با کمی مبالغه (اغراق) ما می توانیم قرن 21 را عصر شبکه ها بنامیم. شبکه ها در حال تبدیل شدن به سیستم عصبی جامعه ما هستند، و ما انتظار داریم این زیرساخت شبکه ها تأثیر بیشتری بر زندگی شخصی و اجتماعی ما داشته باشد، نسبت به تأثیری که ساخت و احداث جاده ها در گذشته بمنظور انتقال  کالا و مردم داشته است. بدین ترتیب شاهراه اطلاعاتی واژه مناسبی برای توصیف این پدیده است. طراحی چنین زیرساختی بواسطه فرصتها و تهدیدهایی که پیش روی ما قرار می دهد از اهمیت ویژه ای برخوردار است. ما نتوانستیم عواقب احتمالی ناشی انتخابمان در اوایل قرن 20 را که ناشی از توجه به حمل و نقل خصوصی بجای حمل و نقل عمومی (که منجر به افزایش تولید خودروهای شخصی) بود را پیش بینی کنیم. اما اکنون نسبت به عواقب آن کاملاً آگاه هستیم؛ افزایش ترافیک، آسیبهای زیست محیطی از جمله گرم شدن زمین از آن جمله است. این در حالیست که تبعات بالقوه ناشی از انتخاب یک نوع زیرساخت ارتباطی خاص و قراردادن این زیرساخت در زندگی شخصی و اجتماعیمان شاید کمتر مشهود و ملموس باشد، اما بسیار سخت و جدی خواهد بود.


نکته حائز اهمیت این است که رشد و توسعه این نوع از ارتباط صرفاً تحت تأثیر پیشرفتهای ارتباطی نمی باشد، بلکه عوامل اجتماعی نیز در آن دخیل می باشد. زمانیکه وسایل ارتباط جمعی نوین برای نخستین بار در دهه 80 در دسترس عموم قرار گرفتند، برخی از مردم از آلودگی محیط اجتماعی سخن به میان آوردند و معتقد بودند که این رسانه های جدید در زندگی خصوصی انسانها نفوذ کرده اند. بر مبنای این نظر، رسانه های جدید کیفیت ارتباطات چهره به چهره را کاهش و حتی تخریب کرده و باعث می شد روابط انسانی در محیط کار بسیار رسمی شود. آنها نتیجه چنین تحولی را کاهش حریم خصوصی و کنترل کامل از بالا می دانستند. در دهه 90 دیدگاههای مربوط به رسانه های جدید، نکات مثبت آن جایگزین نقد و نکات منفی آن شد و همین موضوع تعاریف و تحلیل های مربوط به کیفیت زندگی و ارتباطات را شکل می داد. این دوران با موفقیت در عرصه های اقتصاد، دموکراسی آنلاین و آزادی های نوین در حال پدید آمدن بود.

در این دوران بویژه بین سالهای 1994 تا 1998 بحث و گفتگو در خصوص فرصتها و افقهایی که اینترنت می تواند پیش روی جامعه بگذارد به اوج خود رسید، و اصطلاح شاهراه اطلاعاتی در سال 1993 در ایالات متحده معرفی شد. بحث و گفتگوها در آن سالها تا حد زیادی تئوریک و نظری بود و مطرح کردن نکات مثبت و منفی در ارتباط با آن بیشتر انتزاعی و غیر قابل بررسی بود.

اما در دهه نخست قرن 21 ما قادر به توسعه یک رویکرد متعادل در خصوص پیشرفت و افقهای آینده این رسانه جدید (اینترنت) بودیم، که این مهم تحت تأثیر تجربه ای بیش از 25 سال بود و این زمانی بود که ما نسبت به نتیجه گیری و تحلیل برمبنای بررسی های تجربی، واقعی و غیر انتزاعی توانمند شدیم. (van Dijk, 2006: 2-3)

 منبع:

Van Dijk,J (2006) The Network Society; Social Aspects of New Media (Second edition), London : SAGE Publications. 






نوع مطلب : جامعه شبكه ای، 
برچسب ها : ارتباطات اجتماعی، جامعه شبكه ای، نظریات ارتباط جمعی، ون دایك،
لینک های مرتبط : ***،
یکشنبه 17 آذر 1392 08:32 ق.ظ
سلام استاد میشه زحمت بكشید و به وبلاگ من سر بزنید نظر بدهید

بنام (خواب خورشید)
میثم خاکپور
با سلام
حتما، لطفا لینک وبلاگتون رو برام ارسال کنید
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :