تبلیغات
مطالعات ارتباطی - دومین انقلاب ارتباطات (قسمت دوم)
 
مطالعات ارتباطی
تحولات ارتباطاتی ساختاری: در تاریخچه رسانه ها، انقلابها (تحولات) زیادی بوقوع پیوسته است، كه آنها را می توان به دو دسته ساختاری و تكنیكی تقسیم بندی كرد. در تحولات ساختاری تحولات بنیادینی اتفاق افتاده كه در جهت هماهنگ كردن زمان و فضا(مكان) است. رسانه ها می توانند شكلی از ارتباط باشند كه در یك مكان رخ می دهد یا امكان ارتباط بین مكانهای مختلف را فراهم می كند.همچنین رسانه ها می توانند لحظه ارتباط را در زمان انتقال دهند.

حركت از ارتباطی كه در زمان و مكان محدود شده به ارتباطاتی كه زمان و مكان (فضا) را انتقال می دهد بیانگر دو تحول نخستین در زمینه ارتباطات است كه پیش از تاریخ بشر اتفاق افتاده:

-     ارسال دود، نواختن طبل، ارسال نشانه ها از طریق آتش به فواصل دور و همچنین ارسال پیك كه همه اینها برای انتقال مكانها صورت می گرفته است. از سوی دیگر انتقال زمان كه از طریق حكاكی و طراحی برروی ظروف سفالی یا دیواره درون غارها بعنوان نشانه هایی برای انتقال به نسلهای آینده بوده است.

-     دومین و بنظر مهمترین تحول ساختاری را می توان پیشرفت و توسعه در نوشتار دانست، كه انسان را قادر ساخت همزمان بر زمان و مكان غلبه كند. این مسأله بیانگر پایان تمایز میان رسانه هایی است كه صرفاً به انتقال زمان و یا مكان می پرداختند.

این همان وی‍‍ژگی است كه رسانه های جدید نیز از آن بهره مندند. رسانه های جدید حتی در محیطهای آفلاین نیز قابل استفاده هستند مثل استفاده از سی دی و دی وی دی. رسانه های جدید تركیبی از رسانه های آنلاین و آفلاین می باشد؛ مانند شبكه های كامپیوتری و كامپیوترهای شخصی. این رسانه ها تركیبی از پیوندهای ارتباطی و حافظه های مصنوعی هستند (كه از قالبهای گوناگون مثل صوت، تصویر، متن و... تشكیل شده) كه حتی می تواند بر روی دستگاههای دیگر نیز نصب شود.


شكل 1-1: تاریخچه انقلابهای ارتباطاتی

با توجه به آنچه توضیح آن رفت، اطلاق واژه جدید به رسانه ها نیازمند این است كه گامی فراتر از آنچه كه انتقال زمان و مكان است (خلاصه آن در شكل 1-1 آمده) بردارند. وی‍ژگی این رسانه های جدید (كه تركیبی از رسانه های آنلاین و آفلاین هستند) این است كه هم می توانند در محیطهای اجتماعی سنتی كه محدود به یك زمان و مكان خاص است كاربرد داشته باشند و هم در محیطهای آنلاین كه ابعاد زمان و مكان را انتقال می دهد.  (5,Van Dijk, 2006:4)


منبع:

Van Dijk,J (2006) The Network Society; Social Aspects of New Media (Second edition), London : SAGE Publications. 






نوع مطلب : جامعه شبكه ای، 
برچسب ها : انقلابهای ارتباطات، رسانه، فناوریهای نوین، جامعه شبكه ای، ون دایك،
لینک های مرتبط : ***،
شنبه 18 مهر 1394 10:45 ق.ظ
سلام استاد
مطالب بسیار مفید و ارزنده بود
چهارشنبه 20 آذر 1392 10:31 ق.ظ
سلام استاد مطالبی كه گذاشتید خیلی جالب و عالی بود جای قدر دانی داره انشاالله موفق باشید.
میثم خاکپور
سلام
ممنون از لطف جنابعالی
چهارشنبه 20 آذر 1392 10:31 ق.ظ
سلام استاد مطالبی كه گذاشتید خیلی جالب و عالی بود جای قدر دانی داره انشاالله موفق باشید.
سه شنبه 5 آذر 1392 09:51 ب.ظ
سلام استاد
این کتاب وبلاگ‌نویسی و روزنامه‌نگاری را از کجا می‌توان تهیه کرد؟
چهارشنبه 8 آبان 1392 06:12 ب.ظ
استاد خیلی عالی بود
شنبه 27 مهر 1392 05:52 ب.ظ
ما هم به شما افتخار میکنیم.
واقعا زحمتهای شما با هیچ چیزی جبران نمی شود.
میثم خاکپورسلام
خواهش میکنم، نظر لطف شماست
دوشنبه 22 مهر 1392 10:54 ق.ظ
بابا احسنت به همكلاسیهای اهل علم و سختكوش كه در همه حال مشغول آموختن و آموزاندن هستند...ما به شما افتخارمیكنیم دستتان درد نكند موفق باشید
میثم خاکپوراز لطف شما سپاسگزارم
جمعه 12 مهر 1392 07:20 ب.ظ
موفق باشید
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :