تبلیغات
مطالعات ارتباطی - تولید کننده مصرف کننده (prosumer)
 
مطالعات ارتباطی
پنجشنبه 19 دی 1392 :: نویسنده : میثم خاکپور

خلاصه روند

تولیدکننده - مصرف کننده: مصرف کننده به مثابه تولید کننده محتوا

ابزارهای دیجیتال ارزان قیمت، حافظه های دیجیتال، تکثیر رایگان آنلاین درسایتها (پلتفرمها) مانند فیس بوک، مای اسپیس، یوتیوب، فلیکر و... ، افزایش سرعت اینترنت و قدرت پردازنده های کامپیوتر کار را برای غیرحرفه ای ها بمنظور خلق محتواهای رسانه ای آسان و راحت کرده است و خلق آن کمیت بسیار گسترده ای دارد.

توصیف روند

الوین تافلر ضرورت ساختار مشارکتی (تولیدکننده- مصرف کننده) را سالها پیشتر در سال 1980 در کتاب موج سوم بر پایه کامپیوترهای مین فریم مطرح کرد. وی در همین اثر با توجه به رشد روزافزون سرعت تکنولوژی موج چهارم رسانه های جدید را پیش بینی کرده بود.

ابزارهای دیجیتال ارزان قیمت، حافظه های دیجیتال، تکثیر رایگان آنلاین درسایتها (پلتفرمها) مانند فیس بوک، مای اسپیس، یوتیوب، فلیکر و... ، افزایش سرعت اینترنت و قدرت پردازنده های کامپیوتر کار را برای غیرحرفه ای ها بمنظور خلق محتواهای رسانه ای آسان و راحت کرده کرده است و خلق آن کمیت بسیار گسترده ای دارد.

 

از این منظر مصرف کننده

نویسنده محتوا در وبلاگها، سازمانهای گردآورنده خبر آنلاین، توئیتر، فیس بوک و ....

ساخت و ویرایش فیلمهای شخصی

خلق، ضبط و تولید موسیقی شخصی

عکسبرداری شخصی

با وجودیکه بسیاری از این محتواها از کیفیت تولیدی پائینی برخوردارند و با هدف درآمدزایی تولید نشده، برخی از این تولیدکنندگان غیرحرفه ای با درک محیط صنعتی شروع به آغاز فعالیت بعنوان یک حرفه ای در صنایع فرهنگی می کنند.

مصرف کنندگان همچنین نقش توزیع کنندگان را ایفا می کنند: به اشتراک گذاشتن عکس، ویدئو، موسیقی بر روی سایتهای شبکه های اجتماعی، وبلاگها و دیگر فضاهای اجتماعی. بسیاری از مردم در تلاش برای یافتن راههایی برای کسب درآمد از آن هستند. محتواهای تولید شده توسط مصرف کننده بمعنای این است که افراد بیشتری دارای صدا (ابراز عقیده) هستند.

تا پیش از عصر صنعتی هیچ تقسیم کار و تفکیکی میان تولید کننده و مصرف کننده وجود نداشت و هر دو یکی بودند. با رشد و توسعه صنعتی شدن تقسیم کار ایجاد و همچنین تمایز میان تولید کننده و مصرف کننده بوجود آمد، این روند همچنین به جدائی محیط کار و زندگی نیز انجامید.

بازیابی مجدد جایگاه تولیدکننده و مصرف کننده که بر پایه کامپیوتر و با سرعت پرشتاب پیشرفتهای رسانه های جدید همراه بود این امکان را به مصرف کنندگان (مخاطبان رسانه ها) داد تا خود به تولید محتوا بپردازند، که این مسأله به چرخش (تغییر) نقش مخاطب از یک مصرف کننده منفعل محتواهای رسانه ای به تولید کننده همزمان منتج می شود.

معروفترین سایتهای اینترنتی همچون مای اسپیس، یوتیوب، ویکی پدیا، بلاگر دات کام، فیس بوک، لینکدین و فلیکر نمونه هایی هستند که در آن کاربران آن به ارائه محتوا دست می زنند یا دارای رسانه هایی برای گفتگوی مستقیم هستند و یا دارای کانالی بمنظور ارائه محصولات خود برای فروش هستند(مانند ebay).

یکی از مهمترین فاکتورهای رسانه های جدید در کاهش شکاف میان تولیدکنندگان و مصرف کنندگان محتواهای رسانه ای این واقعیت است که هر هنرمند، روزنامه نگار، فیلم ساز یا تولید کننده برنامه های رادیویی و یا تلویزیونی بطور بالقوه دسترسی به یک کانال انتشار با یک سطح دسترسی جهانی هستند.

تسلط رسانه های جریان اصلی بر فرآیند انتشار با ظهور اینترنت از بین رفته و این به معنی پایان رسانه های جریان اصلی نیست، اما آنها برای اینکه بتوانند همچنان به حیات خود ادامه دهند باید یاد بگیرند تا مصرف کنندگان محتواهایشان را با خود شریک بدانند.

روش دیگری که بواسطه رسانه های جدید این شکاف میان تولیدکننده و مصرف کننده از بین می رود این است که این رسانه ها تنوع و انتخاب گسترده ای را در اختیار مخاطبان خود قرار می دهند که نتیجه آن این است که مصرف کنندگان قادر خواهند بود تا از میان تمامی اطلاعات (محتواهایی) در محیط سایبر(مجازی) است دست به انتخاب بزنند، که این می تواند بیانگر این موضوع باشد که این شکل از رسانه منعکس کننده مناسبتری برای نیازها و خواسته های مخاطبان است.

در وسایل ارتباط جمعی مخاطبان (مصرف کنندگان) تنها می توانند محتوایی را مصرف کنند که دروازه بانان، ویراستاران و تولیدکنندگان وسایل ارتباط جمعی به آنها اجازه می دهند که استفاده کنند. اما رسانه های جدید این اجازه را به کاربران یا مصرف کنندگان محتواهایشان می دهد که ویرایشگر یا تولیدکننده محتوایی باشند که آنها از میان انبوهی از اطلاعات موجود در فضای مجازی استفاده می کنند.


این مطلب خلاصه ای از منبع زیر است:

http://2020mediafutures.ca/The+Prosumer%3A+Consumer+as+content+producer





نوع مطلب : جامعه شبكه ای، 
برچسب ها : تولید کننده-مصرف کننده، موج سوم، تافلر، اینترنت، شبکه های اجتماعی،
لینک های مرتبط : سایت 2020media futures،
شنبه 14 مرداد 1396 10:21 ق.ظ
I'd like to find out more? I'd want to find out some additional information.
سه شنبه 10 مرداد 1396 08:52 ب.ظ
Howdy! Someone in my Myspace group shared this site with us so I came to give
it a look. I'm definitely enjoying the information. I'm book-marking and will be tweeting this to my followers!
Superb blog and outstanding style and design.
جمعه 30 تیر 1396 02:53 ق.ظ
Thank you for the good writeup. It in fact was a amusement account it.
Look advanced to far added agreeable from you! However, how can we communicate?
چهارشنبه 21 تیر 1396 01:44 ق.ظ
Right here is the right webpage for anybody who wants to understand this topic.
You understand so much its almost hard to argue with you (not that I really will need to?HaHa).
You certainly put a fresh spin on a topic that has been written about for ages.
Great stuff, just wonderful!
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 12:06 ق.ظ
Fastidious respond in return of this matter with genuine arguments and telling all concerning
that.
چهارشنبه 30 فروردین 1396 06:23 ب.ظ
I'm gone to tell my little brother, that he should also pay a visit this webpage on regular basis to get updated
from hottest gossip.
چهارشنبه 23 فروردین 1396 11:06 ق.ظ
Hi there, yes this article is truly fastidious and I have learned lot of things from it concerning
blogging. thanks.
چهارشنبه 23 فروردین 1396 07:46 ق.ظ
My partner and I stumbled over here from a different
website and thought I may as well check things out.
I like what I see so now i'm following you.

Look forward to looking into your web page for a second time.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :