تبلیغات
مطالعات ارتباطی - تولید کننده مصرف کننده (prosumer)
 
مطالعات ارتباطی
پنجشنبه 19 دی 1392 :: نویسنده : میثم خاکپور

خلاصه روند

تولیدکننده - مصرف کننده: مصرف کننده به مثابه تولید کننده محتوا

ابزارهای دیجیتال ارزان قیمت، حافظه های دیجیتال، تکثیر رایگان آنلاین درسایتها (پلتفرمها) مانند فیس بوک، مای اسپیس، یوتیوب، فلیکر و... ، افزایش سرعت اینترنت و قدرت پردازنده های کامپیوتر کار را برای غیرحرفه ای ها بمنظور خلق محتواهای رسانه ای آسان و راحت کرده است و خلق آن کمیت بسیار گسترده ای دارد.

توصیف روند

الوین تافلر ضرورت ساختار مشارکتی (تولیدکننده- مصرف کننده) را سالها پیشتر در سال 1980 در کتاب موج سوم بر پایه کامپیوترهای مین فریم مطرح کرد. وی در همین اثر با توجه به رشد روزافزون سرعت تکنولوژی موج چهارم رسانه های جدید را پیش بینی کرده بود.

ابزارهای دیجیتال ارزان قیمت، حافظه های دیجیتال، تکثیر رایگان آنلاین درسایتها (پلتفرمها) مانند فیس بوک، مای اسپیس، یوتیوب، فلیکر و... ، افزایش سرعت اینترنت و قدرت پردازنده های کامپیوتر کار را برای غیرحرفه ای ها بمنظور خلق محتواهای رسانه ای آسان و راحت کرده کرده است و خلق آن کمیت بسیار گسترده ای دارد.

 

از این منظر مصرف کننده

نویسنده محتوا در وبلاگها، سازمانهای گردآورنده خبر آنلاین، توئیتر، فیس بوک و ....

ساخت و ویرایش فیلمهای شخصی

خلق، ضبط و تولید موسیقی شخصی

عکسبرداری شخصی

با وجودیکه بسیاری از این محتواها از کیفیت تولیدی پائینی برخوردارند و با هدف درآمدزایی تولید نشده، برخی از این تولیدکنندگان غیرحرفه ای با درک محیط صنعتی شروع به آغاز فعالیت بعنوان یک حرفه ای در صنایع فرهنگی می کنند.

مصرف کنندگان همچنین نقش توزیع کنندگان را ایفا می کنند: به اشتراک گذاشتن عکس، ویدئو، موسیقی بر روی سایتهای شبکه های اجتماعی، وبلاگها و دیگر فضاهای اجتماعی. بسیاری از مردم در تلاش برای یافتن راههایی برای کسب درآمد از آن هستند. محتواهای تولید شده توسط مصرف کننده بمعنای این است که افراد بیشتری دارای صدا (ابراز عقیده) هستند.

تا پیش از عصر صنعتی هیچ تقسیم کار و تفکیکی میان تولید کننده و مصرف کننده وجود نداشت و هر دو یکی بودند. با رشد و توسعه صنعتی شدن تقسیم کار ایجاد و همچنین تمایز میان تولید کننده و مصرف کننده بوجود آمد، این روند همچنین به جدائی محیط کار و زندگی نیز انجامید.

بازیابی مجدد جایگاه تولیدکننده و مصرف کننده که بر پایه کامپیوتر و با سرعت پرشتاب پیشرفتهای رسانه های جدید همراه بود این امکان را به مصرف کنندگان (مخاطبان رسانه ها) داد تا خود به تولید محتوا بپردازند، که این مسأله به چرخش (تغییر) نقش مخاطب از یک مصرف کننده منفعل محتواهای رسانه ای به تولید کننده همزمان منتج می شود.

معروفترین سایتهای اینترنتی همچون مای اسپیس، یوتیوب، ویکی پدیا، بلاگر دات کام، فیس بوک، لینکدین و فلیکر نمونه هایی هستند که در آن کاربران آن به ارائه محتوا دست می زنند یا دارای رسانه هایی برای گفتگوی مستقیم هستند و یا دارای کانالی بمنظور ارائه محصولات خود برای فروش هستند(مانند ebay).

یکی از مهمترین فاکتورهای رسانه های جدید در کاهش شکاف میان تولیدکنندگان و مصرف کنندگان محتواهای رسانه ای این واقعیت است که هر هنرمند، روزنامه نگار، فیلم ساز یا تولید کننده برنامه های رادیویی و یا تلویزیونی بطور بالقوه دسترسی به یک کانال انتشار با یک سطح دسترسی جهانی هستند.

تسلط رسانه های جریان اصلی بر فرآیند انتشار با ظهور اینترنت از بین رفته و این به معنی پایان رسانه های جریان اصلی نیست، اما آنها برای اینکه بتوانند همچنان به حیات خود ادامه دهند باید یاد بگیرند تا مصرف کنندگان محتواهایشان را با خود شریک بدانند.

روش دیگری که بواسطه رسانه های جدید این شکاف میان تولیدکننده و مصرف کننده از بین می رود این است که این رسانه ها تنوع و انتخاب گسترده ای را در اختیار مخاطبان خود قرار می دهند که نتیجه آن این است که مصرف کنندگان قادر خواهند بود تا از میان تمامی اطلاعات (محتواهایی) در محیط سایبر(مجازی) است دست به انتخاب بزنند، که این می تواند بیانگر این موضوع باشد که این شکل از رسانه منعکس کننده مناسبتری برای نیازها و خواسته های مخاطبان است.

در وسایل ارتباط جمعی مخاطبان (مصرف کنندگان) تنها می توانند محتوایی را مصرف کنند که دروازه بانان، ویراستاران و تولیدکنندگان وسایل ارتباط جمعی به آنها اجازه می دهند که استفاده کنند. اما رسانه های جدید این اجازه را به کاربران یا مصرف کنندگان محتواهایشان می دهد که ویرایشگر یا تولیدکننده محتوایی باشند که آنها از میان انبوهی از اطلاعات موجود در فضای مجازی استفاده می کنند.


این مطلب خلاصه ای از منبع زیر است:

http://2020mediafutures.ca/The+Prosumer%3A+Consumer+as+content+producer





نوع مطلب : جامعه شبكه ای، 
برچسب ها : تولید کننده-مصرف کننده، موج سوم، تافلر، اینترنت، شبکه های اجتماعی،
لینک های مرتبط : سایت 2020media futures،
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :